G309 WS Groot Infra
1. Kerninformatie
Deze deelexploitatie omvat de grote infrastructurele werken in de Waalsprong. Binnen Groot Infra is ook een aantal grondtransacties van restkavels opgenomen. Tevens worden een aantal voorzieningen gerealiseerd (geluidsschermen, gemalen en persleidingen, noodzakelijke aanpassingen leidingentracés en infrastructurele aanpassingen in het kader van de ontwikkelingsprojecten).
Planexploitatie vastgesteld: vastgesteld 11 mei 2016; omzet € 1.216.126.000; resultaat € 30.722.000.
Afsluiting planexploitatie: 31 december 2033.
2. Projectgegevens
Programma | |
Woningen | 5 kavels |
---|---|
Parkeren | n.v.t. |
Bedrijvigheid | 10.000 m² bvo hotelvoorziening Knoop Lent incl. station, fietstunnel, geluidsschermen en Ovatonde |
Openbare ruimte | Inrichtingsniveau middel 33,2 ha verharding en 0,9 ha uitgeefbaar |
Opp. plangebied | 33,9 ha. |
Ontwikkelaar intern | D. Driessen |
Ontwikkelaar extern | Diversen |
3. Ontwikkelingen laatste jaar
Met de deelexploitatie Groot Infra zijn grote infrastructurele aanpassingen uitgevoerd: de Ovatonde, de ombouw Prins Mauritssingel, Knoop Lent met station en fietstunnels. Maar in deze deelexploitatie is ook hotel Van der Valk gerealiseerd en zijn kavels verkocht voor woningbouw. De 5 kavels t.b.v. woningen op de hoek Pastoor van Laakstraat-Geldersehofstraat zijn verkocht en inmiddels gerealiseerd. Voor de Spoorstraat is via een intentieovereenkomst met SSH& de haalbaarheid verkend voor studentenwoningen en starterswoningen. Hier was voorheen nog sprake van verkoop gemeentelijk vastgoed. Op basis van de haalbaarheidsstudie hebben Nijmegen en SSH& besloten verder te gaan. Inmiddels is het bestemmingsplan onherroepelijk. Dit bestemmingsplan maakt de realisatie van 300 studentenwoningen en 150 starterswoningen voor ex-studenten SSH& mogelijk. Inmiddels heeft het Rijk een subsidie toegekend van € 2 mln. in het kader van de Regeling Huisvesting Aandachtsgroepen. Voorts pakken we het verkeersprobleem nabij het Citadelcollege op. Voor kruisende fietsers met autoverkeer is hier een onveilige situatie ontstaan.
De gemeenteraden van Lingewaard en Nijmegen hebben overeenstemming bereikt over de oplossing voor de verkeerstructuur in de oostflank. Begin 2019 is de SOK Dorpensingel door beide colleges voor akkoord getekend. De planvoorbereiding voor de Dorpensingel is daarmee gestart. Met de omgeving zijn al meerdere overlegsessies geweest over de deelprojecten. De provincie draagt € 2,8 mln. bij aan realisatie van het project Dorpensingel. In de SOK is geregeld dat het project vanuit deze deelgrex zal worden aangestuurd; Nijmegen is dan ook ‘penvoerder’ voor de planvoorbereiding. In de grex zijn dan ook de deelbijdragen van Lingewaard en provincie als dekking opgenomen. Het beschikbare budget is € 11,4 mln. Als gevolg van hogere materiaalkosten is de investeringsraming gestegen met € 360.000. Deze kosten worden door Nijmegen en Lingewaard gedekt via de verdeelsleutel resp. 2/3-1/3. Het bestemmingsplan is in 2023 door de gemeenteraden van beide gemeenten vastgesteld. De gesprekken met grondeigenaren voor aankoop om het tracé Dorpensingel te realiseren zijn gestart evenals de gesprekken met mensen uit het Vossenhol voor aankoop van enkele meters voortuin. Daar waar de grondverwerving niet via een minnelijke weg kan plaatsvinden wordt voorzien in een onteigeningsprocedure. Aan de westflank zijn we gestart met het inventariseren van de verkeersknelpunten op het tracédeel Griftdijk van Citadelcollege tot aan de rotonde Keizer Hendrik VI singel. In oktober 2022 is er een informatieavond geweest; de reacties worden verzameld en er komt een advies voor een aanpak. Daarbij zal er ook aandacht zijn voor aspecten groen en cultuurhistorie.
4. Financiën
Projectkosten | Projectopbrengsten | ||||
---|---|---|---|---|---|
Per 01-10-2022 | Per 01-10-2023 | Per 01-10-2022 | Per 01-10-2023 | ||
Verwerving | 12.298.000 | 12.427.000 | Woningbouw | 5.956.000 | 6.010.000 |
Bouw- en woonrijpmaken | 107.043.000 | 108.326.000 | Niet-woningbouw | 1.625.000 | 1.625.000 |
Plankosten | 27.472.000 | 27.479.000 | Overige opbrengsten | 101.781.000 | 102.167.000 |
Overige | 9.418.000 | 9.418.000 | Opbrengstenstijging | 215.000 | 162.000 |
Rente en kostenstijging | 49.204.000 | 47.216.000 | |||
Totale kosten | 205.435.000 | 204.866.000 | Totaal geraamd | 109.577.000 | 109.964.000 |
Gerealiseerd tot datum | 177.406.000 | 179.060.000 | Gerealiseerd tot datum | 96.004.000 | 96.962.000 |
Gerealiseerd in periode | 1.948.000 | 1.654.000 | Gerealiseerd in periode | -730.000 | 958.000 |
Nog te realiseren | 28.030.000 | 25.806.000 | Nog te realiseren | 13.573.000 | 13.002.000 |
Geraamd eindresultaat op einddatum 31 december 2033 € 94.903.000,- nadelig
In NCW (resultaat van heden) prijspeil 1 januari 2024 € 77.854.000,- nadelig
In NCW resultaat exploitatie 1 januari 2023 € 77.096.000,- nadelig
Verschil in NCW € 758.000,- nadelig
Toelichting verschillen
De kosten voor Verwerving zijn € 0,1 mln. hoger door met name indexering van de resterende raming. Binnen de post Bouw- en woonrijp maken zijn de te activeren rioolkosten geactualiseerd, is de raming omgeving Spoorstraat bijgesteld, is de indexering van de uitvoering Dorpensingel geactualiseerd. Dit leidt samen tot een kostenstijging van € 1,3 mln. De opbrengstenverhoging van € 0,4 mln. binnen de post Overige opbrengsten is het gevolg van de geactualiseerde indexering uitvoering Dorpensingel. hernieuwde planontwikkeling Spoorstraat.
Het verschil in de Rente- en kostenstijging wordt grotendeels veroorzaakt door een langere fasering. Dit heeft een positief effect op dit deelplan van € 2,0 mln.
Uitgifte cijfers afgelopen en eerstvolgende jaar
Programma 2023 | UITGEGEVEN | Programma 2024 | |
Woningen | 0 | 0 | 0 |
5. Risico(beheersing)
In de bijlage “Risico’s programma Grondbeleid” bij dit VGP wordt het risicoprofiel vanuit de MC-analyse Waalsprong-grexen nader toegelicht.
- Mogelijk komen er meerkosten voor de Griftdijk a.g.v. herprofilering i.r.t. de knip, extra aansluitingen, benodigde upgrade, etc.
6. Beslispunten
Geen.
7. Plangebied